تبلیغات
ارتش مخفی - اشنایی با شلاق چرمی اسمان روسیه Tu-160
ارتش مخفی
ارتش مخفی بلاگ نظامی،اینجا همه چیز تنها و تنها نظامی است
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


با سلام امیدوارم تا زمانی که در این وبلاگ هستید ساعات خوبی داشته باشید و از وقت خود بهترین استفاده را ببرید از اینکه ارتش مخفی را انتخاب کردید متشکرم. این وبلاگ می کوشد تا پیشرفته ترین و جدیدترین تسلیحات نظامی که تاکنون کشورهای مختلف ساخته اند را از طریق فضای مجازی به بینندگان معرفی نماید
باتشکر

مدیر وبلاگ : جلال بخشی
نظرسنجی
عملکرد این وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟






هواپیمای Tu-۱۶۰ را باید پاسخی به بمب‏افكن B-۱ دانست، آن هم چه جوابی! ۲۰ درصد بزرگتر از B-۱. در واقع Tu-۱۶۰ سنگین‏ترین و بزرگترین هواپیمای جنگی می‏باشد كه تاكنون در جهان تولید شده است. این هواپیما، سرعتی بالغ بر 2 ماخ دارد و قادر است در شعاع عمل بسیار بزرگی، بدون نیاز به سوختگیری، عملیات نماید. این هواپیما دارای پسای كم (اصطكاك هوایی)، و بنا بر گزارشانی، دارای اثر راداری كوچكتری نسبت به B-1 است.

http://www.enemyforces.net/aircraft/tu160_2.jpg

هواپیمای Tu-160 یك بمب‏افكن استراتژیك چندمنظوره است كه برای عملیات در حالتهای پرواز زیرصوت – ارتفاع پائین و پرواز مافوق‏صوت – ارتفاع بالا، طراحی شده است.دو محل حمل بمب در این هواپیما، می‏توانند به نحوی بارگذاری شوند كه برای دو ماموریت مختلف، هواپیما بتواند عمل نماید. برای نمونه می‏توان به حمل موشكهای استراتژیك كروز، موشكهای كوتاه‏برد هدایت شونده، بمبهای هسته‏ای، معمولی و انواع مین اشاره كرد.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQEaJbKokJpWiaZiEvVYxoLx3aJpJrZKjC8zrxkeDB7HE3OcR_e_g
هرچند تسلیحات اصلی این بمب‏افكن، موشكهای كوتاه‏برد هدایت شونده و موشكهای كروز هستند كه (این هواپیما) را قادر می‏سازند دست به حملات اتمی بر علیه اهداف از قبل مشخص شده كه مختصات دقیق آنها حین پرواز ارسال می‏شود، بزند. پس از بارگذاری این هواپیما با تسلیحات بسیار دقیق، آنگاه می‏تواند بر علیه اهداف متحرك یا اهداف تاكتیكی به كار گرفته شود.

شروع طراحی Tu-160 :

http://pre06.deviantart.net/6879/th/pre/i/2011/096/9/e/tu_160_by_the_human_spider-d3dd3hn.jpg
هواپیمای Tu-160، حاصل رقابت تسلیحاتی دوران جنگ سرد برای ساخت یك بمب‏افكن چندمنظوره بود. آن زمان از طرف دفتر طراحی توپالف، این هواپیما به عنوان نمونه‏ای كه از قطعات هواپیماهای Tu-144، M-18 و سوخویT4 استفاده می‏كرد، پیشنهاد شد. اگرچه پروژه‏ای ساخت هواپیمایی كه توسط دفتر طراحی میاسیشف (Myasishchev) ارائه شده بود هواپیمای M-18)، در عمل بسیار موفقیت‏آمیز از آب درآمده بود) ولی تشكیلات و سازماندهی شركت معظم توپالف، دارای توانایی بالقوه بیشتری برای ساخت و اجرای این پروژهء بزرگ (ساخت بمب‏افكن مافوق‏صوت) بود.

از این رو برای كار توسعه و طراحی این هواپیما بنا شد از قطعات ساخته شده و طراحی‏های انجام شده برای بمب‏افكن M-18 استفاده شود. پروژه (ساخت هواپیما) توسط V.N. Binznyuk نظارت شد.آزمایشات تمرینی (این هواپیما) در پایگاههای هوایی اتحاد شوروی، به سال 1987 آغاز شدند و تولید انبوه این هواپیما در صنایع هواپیماسازی كازان (Kazan) انجام شد. شرکت هواپیماسازی كازان ( KAPOمخففKazan Aircraft Production Organization) با توجه به تجربه فراوانی از تولید این هواپیما بدست آورده بود، عهده‏دار ارتقاء 15 فروند از بمب‏افكن‏های Tu-160 نیروی هوایی روسیه شد. برنامه تهیه شده توسط دفتر طراحی توپالف برای ارتقاء، شامل سیستم‏های هدف‏یاب جدید، موشكهای كروز و سیستم‏های جنگ‏الكترونیك این هواپیماها بود.

http://www.military-today.com/aircraft/tupolev_tu160_blackjack_l5.jpg


اولین پرواز:

اولین پرواز این هواپیما به تاریخ 18 دسامبر 1981 انجام شد، هرچند سه هفته قبل، ماهوارهء جاسوسی ایالات متحده، تصاویری از این هواپیما تهیه كرده بود و مقامات نظامی آمریكا ابتدا بر روی آن، نام RAM-P را نهادند و سپس BlackJack (شلاق چرمی ) نامیده شد، هرچند به علت پاره‏ای مشكلات و كمبود اعتبار برای تولید نهایی، پروژه ساخت این بمب‏افكن چند سالی متوقف شد .


تولید انبوه:

به سال 1981، دفتر طراحی توپالف (OKB Tupolev) دو فروند نمونهء اولیه از این را تولید نمود؛ یك فروند بمب‏افكن و یك فروند دیگر جهت انجام آزمونهای استاتیك (روی زمین) اولین آزمون پروازی با هواپیمای سریال 70 به تاریخ 19 دسامبر 1981 انجام شد. در طول انجام آزمونهای پروازی، یك فروند از هواپیماها ساقط شد. پس از كمی توقف، به زودی آزمونها آغاز شدند. تولید سری (انبوه) این هواپیمای بمب‏افكن، به طور رسمی به سال 1984 در كارخانهء كازان (پس از در اختیار گرفتن نقشه‏های طراحی) آغاز شد. در ابتدا برنامه‏‎ای برای تولید 100 فروند هواپیما درنظر گرفته شده بود، اما تا سال 1992 كه تولید آنها متوقف گشت، تنها 36 فروند بمب‏افكن تولید گشته بود.

هواپیمای Tu-160 عمدتن به وسیلهء مشخصاتی نظیر دم هواپیما (مجموعهء سكان عمودی و افقی) كه بالاتر از بدنه قرار گرفته است و بالهای متغیر كه از زاویهء 20 الی 65 درجه باز می‏شوند، شناسایی می‏‎شود. این بالهای متغیر، نقش اساسی را در ایجاد قابلیت پرواز فراصوت فراهم می‏آورند، بدین معنی كه برای برخاستن از باند، بالها كاملن باز می‎‏شوند تا طول دویدن روی باند كوتاه شود و برای پرواز فراصوت، بالها بسته می‏شوند تا برا كم شده و هواپیما بتواند مدت طولانی با سرعت فراصوت پرواز نماید.

http://www.airforceworld.com/bomber/gfx/tu160/tu160_3d.gif
مشخصات موتور:


http://photos.wikimapia.org/p/00/00/63/49/53_big.jpg
4 موتور بسیار پرقدرت توربوفن از نوع NK-32 این غول را به پرواز درمی‏آورند این موتورها به وسیلهء دفتر طراحی كوزنتسف (OKB Kuznetsov) به سال 1977 طراحی و ساخته شدند. این موتورها، به صورت دوتایی در زیر قسمت ثابت بالها نصب شده‏اند، دارای ورودی هوای مربع شكل و خروجی‏هایی هستند كه تا انتهای لبه‏های د امتداد یافته‏اند.

http://www.kuznetsov-motors.ru/sites/default/files/aviadvigatel/nk-32_.jpg

پیشرانه Kuznetsov NK-32 که به طور خاص برای بمب افکن استراتژیک مافوق صوت Tupolev Tu-160 طراحی و ساخته شده از نوع توربوفن با دو کمپرسور (سه محور) و یک مجموعه فن نیز در ابتدای موتور بعلاوه یک ردیف توربین متناظر با آن در انتهای موتور و قابلیت سرد کردن گاز های خروجی با ترکیب کردن گاز های داغ خروجی موتور با هوای سرد را دارا میباشد این پیشرانه جزو بزرگترین و قوی ترین ها در نوع خود است و قابل مقایسه با General Electric GE90 ویژگی ها به شرح زیر است : 


حداکثر توان : 245 کیلو نیوتون 55000 پاوند 

توان متوسط : 137 کیلو نیوتون 31000 پاوند 

OPR (به معنی نسبت کلی فشار درتوربین که این ویژگی به موتور اجازه میدهد از نازل بزرگتری استفاده کند و نسبت فشار بالاتر یعنی بهره وری بالاتر که البته مزایا ومعایبی در پی دارد) : 28.4 

طول : 20 فوت (6 متر) 

قطر: 4.79 فوت (1.46 متر) 

وزن :7500 پاوند (3400 کیلوگرم) 

مجموعا 4 موتور با توان : 980 کیلو نیوتون 220000 پاوند


به هنگام طراحی، به نكاتی جهت كاهش اثر وجود این هواپیما (پنهان‏كاری)، توجه بسیاری شد. این اقدامات شامل كاهش اثرات مادون قرمز (Infrared) ایجاد شده توسط حرارت موتورها و اثر ایجاد شده بدنهء هواپیما روی رادار بود. آزمایش این اقدامات (قابلیت مخفی‏سازی)، برای اولین بار به سال 1980 بر روی یك بمب‏افكن Tu-95 انجام شد. در طرح هواپیمای Tu-160 برای كاهش اثر ایجاد شده روی رادار، كمپرسور موتورها، تك مرحله‏ای طراحی شدند و از مواد مخصوص جاذب امواج رادار استفاده گشت. 

این نكته نیز جالب توجه است كه طرح بمب‏افكن B-1B (همتای آمریكایی Tu-160) برای افزایش خصلت پنهان‏كاری از رادار (Stealth) مجددن مورد بازنگری و تغییرات گسترده قرار گرفت و شكل ورودی هوای موتورهایش تغییر پیدا كرد، در حالی كه طرح و شكل موتورهای Tu-160 از ابتدا قابل اعتماد بود. طراحی مجدد شكل موتورهای B-1B منجر به قابلیت دست یافتن این بمب‏افكن از سرعت گذرصوت به سرعت فراصوت می‏گردید (پیش از آن، مدل اولیهء B-1 نتواسته بود از سرعت 0.99 ماخ فراتر رود) در حالی كه بمب‏افكن Tu-160 در همان مدل اولیه، به راحتی توانست به سرعت 2.07 ماخ دست پیدا كند.

http://pxhst.co/avaxhome/9a/d4/001cd49a_medium.jpeg




ورود به خدمت:

به تاریخ می 1987، اولین بمب‏افكن، رسمن وارد خدمت در نیروی هوایی اتحاد شوروی شد. تا پایان سال 1991، تعداد 19 فروند Tu-160 در گردان 184 نیروی هوایی شوروی در اوكراین در خدمت بودند؛ در آن سال و پس از فروپاشی اتحاد شوروی، اوكراین، این هواپیماها را جز‌ء دارایی خود اعلام كرد و از پس دادن آنها به روسیه خودداری نمود.به سال 1992 گردان 121 نیروی هوایی روسیه، مستقر در فرودگاه B.G. Engels)) به بمب‏افكن‏های Tu-160 مجهز شد.


سپس بمب‏افكن‏ها، جهت حمل موشكهای دوربرد، مورد آزمایش قرار گرفتند. بر اساس گزارشات رسیده، به تاریخ 2 جولای 1999، كارخانهء هواپیماسازی قربانف – كازان، دستوری از وزیر دفاع روسیه مبنی بر تكمیل طرح تولید بمب‏افكن استراتژیك Tu-160 دریافت كرد. بنابراین، مدیر كل این كارخانه - Nail Hairullin – قراردادی به مبلغ 45 میلیون روبل را جهت آغاز تولید این بمب‏افكن امضاء کرد.


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/DD-ST-89-11765.JPEG/800px-DD-ST-89-11765.JPEG


طراحی بدنه :

بدنه این بمب‏افكن یک ویژگی ممتاز دارد، (آن هم) این است که با افزایش سرعت هواپیما، با جمع شدن بالها و رسیدن به زاویهء 65 درجه، کل پیکربندی هواپیما به صورت یکپارچه به نظر می‏رسد. بدنهء هواپیما بر اساس ستونهای تیتانیومی ساخته شده است که این سنونها به کل بدنه جوشکاری شده‏اند و تمام اجزاء بدنه به واسطهء ستونهای تیتانیومی،‌ مقاوم گشته است.همانطور که پیشتر گفته شد،‌ بالهای متغیر از 20 تا 65 درجه جمع می‏شوند.

این قابلیت،‌ امکان خوبی برای پرواز فراصوت یا زیرصوت می‏دهد. سکان افقی و عمودی نیز یکپارچه است و تمامن متحرک .این هواپیما از کنترل الکترونیکی سطوح متحرک هواپیما یعنی سیستم Fly By Wire استفاده می‏کند که برای به حرکت درآوردن فلپها و شهپرهای این غول پرنده، استفاده از این سیستم، اجتناب ناپذیر است. 

در این هواپیما از سه مجموعه چرخ کوتاه برای فرود استفاده می‏شود. چرخ انتهایی در هرکدام از این سه مجموعه، کارکرد ترمز را نیز دارد. ضمن اینکه برای ترمز، از یک چتر مخصوص نیز استفاده می‏شود.


کابین خلبان و امکانات رفاهی:

خدمه‌ این هواپیما شامل یک خلبان، یک کمک خلبان، یک ناوبر و یک اپراتور است. 

هر چهار خدمه،‌ مجهز به صندلی‏های پرتاب شونده از نوع صفر – صفر هستند. این صندلی‏ها،‌ امکان پرش ایمن را در حداکثر ارتفاع و حداکثر سرعت و حتی در حال پارک و ایست کامل، فراهم می‏آورند. (صندلی‏های پرتب شوندهء صفر – صفر یعنی قابلیت پرتاب در سرعت و ارتفاع صفر)در کابین این هواپیما، تمام اطلاعات ارسالی از بیرون (نظیر سرعت، ارتفاع، زاویهء حمله و . . . ) به طور معمول به وسیلهء نمایشگرهای عقربه‏ای یا چراغ‏های اخطار نشان داده می‏شود.

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/1/7/1751714.jpg

طبق معمول تولیدات روسی که دارای ضعف مفرط در زمینهء آلات دقیق الکترونیکی هستند، از نمایشگرهای تلویزیونی، خبری نیست. ضمنن از نمایشگر سربالا (HUD) نیز استفاده نشده است.در این هواپیما، به جای دسته‏ای کنترل چرخی شکل یا چهار تکه که معمولن در هواپیماهای ترابری بزرگ یا بمب‏ افكن‏ها استفاده می‏شود، همانند جنگنده‏های سبک، از کنترل استیک (میله شکل) استفاده شده است.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Vladimir_Putin_Cockpit_TU-160_Bomber.jpg
پوتین رئیس جمهوری روسیه در کابین Tu-160

یك قسمت برای استراحت در نظر گرفته شده است كه شامل دستشویی، مكانی برای خواب و یك سیستم حرارتی جهت گرم كردن غذا می‏باشد.

تسلیحات :

http://www.airforce-technology.com/projects/tu160/images/tu160_1.jpg

در این هواپیما امکان استفاده از تسلیحات گوناگونی وجود دارد: انواع بمبهای هسته‏ای، تسلیحات معمول (بمبها و موشکهای غیرهسته‏ای) و موشکهای کروز دوربرد؛ نظیر SRAM و ALCM ، که در دو محفظهء مخصوص تسلیحات، بارگذاری می‏شوند. 

موشکهای دوربرد استراتژیک کروز از نوع Kh-55MS که در ناتو به نام AS-15 Kent شناخته می‏شوند.

موشک دوربرد Kh-55MS یا ALCM به موتور توربوفن مجهز است و بیشتر به یک جنگندهء سبک شباهت دارد تا یک موشک. این موشک بردی حدود 3000 کیلومتری دارد و سرجنگی آن، مجهز به یک کلاهک هسته‏ای به قدرت 200 کیلوتن می‏باشد

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/H-55_AS-15_Kent_2008_G1.jpg/300px-H-55_AS-15_Kent_2008_G1.jpghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b8/AS-16_Kickback_2008_G1.jpg/300px-AS-16_Kickback_2008_G1.jpg
خا-55                                                                  خا-15پی        


در محفظه‏های حمل جنگ افزار، می‏توان به تعداد 24 فروند از موشکهای Kh-15P را نصب کرد. این موشکها،‌ در ناتو با کد AS-16 Kickback یا SRAM شناخته می‏شوند. این موشکها نیز معمولن دارای کلاهک هسته‏ای هستند،‌ هر چند که می‏توانند به جای آن، از کلاهک معمول 250 کیلوگرمی استفاده کنند.
http://www.redstar.gr/Foto_red/Aircraft/Tu_160/Tu_160Black.jpg

در مجموع، تا میزان 40 تن تسلیحات،‌ می‏توان بر این غول روسی، بارگذاری کرد.


سامانه های اطلاعاتی Tu-160:


در این هواپیما به طور وسیعی از کامپیوتر استفاده شده است و سیستم‏های آویونیک، شامل دستگاه نشانروی، ناوبری‏، سیستم کنترل پرواز، به همراه یک رادار کنترل آتش و رادار ناوبر، سیستم ضدعمل الکترونیک و هدایت خودکار هواپیما می‏باشد.

سیستم هدف یاب :

این سیستم توسط یك رادار بسیار قدرتمند، اهداف مورد نظر خود را روی زمین یا دریا در فواصل بسیار دور، شناسایی می‏كند. 

سیستم خودكار دنبال كردن عوارض زمین (كوهها یا تپه‏ها) برای مخفی ماندن از رادار دشمن 

اخلال‏گر الكترونیكی - رادیویی فعال و غیرفعال بسیار پرقدرت 

نوع آلات دقیق كابین: الكترومكانیكی (عقربه‏ای)


هواپیماهای مشابه :

Sukhoi T-4

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/Sukhoi_T-4_%288905914674%29_%282%29.jpg/800px-Sukhoi_T-4_%288905914674%29_%282%29.jpg

Rockwell B-1 Lancer

http://cdn.superbwallpapers.com/wallpapers/aircraft/rockwell-b-1-lancer-3633-400x250.jpg
Tupolev Tu-22M


http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/3/9/1728934.jpg
مشخصات کلی :

نام روسی : Tu-160

نام آمریكایی : Blackjack

سازنده: اتحاد جماهیر شوروی

طراح: دفتر طراحی توپولف (OKB-156 Tupolev)

كارخانه سازنده: كازان (Plant Nr. 22 Kazan)
 
خدمه : 4 نفر

پیشرانه : 4 موتور بسیار پرقدرت توربوفن از نوع NK-32 با حداکثر توان 245 کیلو نیوتون (55000 پاوند) با استفاده از پس سوز

وزن مخزن سوخت داخلی :: 109.770 كیلوگرم

سوختگیری هوایی: دارد غلاف سوختگیری هوایی در جلوی کابین خلبان و در داخل هواپیما، تعبیه شده است

صندلی‏های پرتاب شوند: K-36DM(با قابلیت عمل در ارتفاع بالا و سرعت 2 ماخ)

مشخصات بدنه :

طول: 54.1 متر

ارتفاع: 13.1 متر

فاصله دو سر بالها: در حال بسته = 35.6 متر و در حالت باز = 55.7 متر

مساحت بالها: 255.48 متر مربع

ویژگی بال متحرک دارد

سرعت : 2200 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا و 1030 کیلومتر بر ساعت در نزدیکی سطح زمین یا سطح دریا

نرخ اوج‏گیری: 70 متر بر ثانیه

حداکثر سقف پرواز: 16000 متر

سقف پرواز رزمی : 15000 متر

وزن خالی: 110.000 کیلوگرم (110 تن)

وزن سوخت: 148.000 کیلوگرم (148 تن)

حداکثر وزن سوخت قابل بارگذاری: 160.000 کیلوگرم (160 تن)

حداکثر وزن قابل برخاستن: 275.000 کیلوگرم (275 تن)

وزن عادی بارگذاری مهمات: 9000 کیلوگرم

حداکثر برد با بارگذاری مهمات 9000 کیلوگرم = 14000 کیلومتر

حداکثر برد با بارگذاری مهمات 40000 کیلوگرم = 10500 کیلومتر حداکثر وزن قابل بارگذاری: 40.000 کیلوگرم (40 تن)

سال آغاز طراحی: 1975

اولین پرواز: 12 / 19 / 1981

سال ساخت تولید سری: 1984

ورود به خدمت: 1987




نوع مطلب : بمب افکن، 
برچسب ها : Tu-160، بمب افکن تی یو 160، بمب افکن، ارتش مخفی، هواپیما، روسیه، شوروی،
لینک های مرتبط :
جلال بخشی
یکشنبه 31 خرداد 1394
سه شنبه 28 شهریور 1396 02:25 ق.ظ
It is perfect time to make some plans for the long run and
it's time to be happy. I have read this put up and
if I could I desire to recommend you few fascinating things or advice.
Maybe you can write subsequent articles regarding this article.
I desire to learn even more issues approximately it!
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:39 ب.ظ
Hey! I know this is kind of off topic but
I was wondering which blog platform are you using for this website?
I'm getting sick and tired of Wordpress because I've had problems
with hackers and I'm looking at options for another platform.
I would be awesome if you could point me in the direction of
a good platform.
شنبه 14 مرداد 1396 07:03 ق.ظ
Helpful info. Lucky me I found your web site accidentally, and I'm shocked why this twist of
fate did not came about earlier! I bookmarked it.
جمعه 13 مرداد 1396 03:34 ب.ظ
Hi I am so glad I found your blog page, I really found you
by accident, while I was researching on Askjeeve for something else,
Anyhow I am here now and would just like to say thanks a lot for a tremendous post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don't have time to read
it all at the moment but I have saved it and also included your
RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please
do keep up the great work.
جمعه 5 تیر 1394 08:08 ب.ظ
دوست خوبم شما رو لینک کردم

با نام جنگ افزار لطف کنید و لینک کنید
جلال بخشی...سلام
شما لینک شدید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
Online User
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ارتش مخفی محفوظ است