تبلیغات
ارتش مخفی - نگاهی به سوخت گیری و سوخت رسانی در آسمان (Aerial refueling)
ارتش مخفی
ارتش مخفی بلاگ نظامی،اینجا همه چیز تنها و تنها نظامی است
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


با سلام امیدوارم تا زمانی که در این وبلاگ هستید ساعات خوبی داشته باشید و از وقت خود بهترین استفاده را ببرید از اینکه ارتش مخفی را انتخاب کردید متشکرم. این وبلاگ می کوشد تا پیشرفته ترین و جدیدترین تسلیحات نظامی که تاکنون کشورهای مختلف ساخته اند را از طریق فضای مجازی به بینندگان معرفی نماید
باتشکر

مدیر وبلاگ : جلال بخشی
نظرسنجی
عملکرد این وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟





https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/F-16s_from_Aviano_AB_drop_away_from_the_boom_of_a_KC-135_from_the_108th_Air_Refueling_Wing.jpg

سوخت‌گیری هوایی به فرایند انتقال سوخت از یک هواپیما (سوخت‌رسان) به هواپیمای دیگر (سوخت‌گیر) در آسمان و در حین پرواز گفته می‌شود. به دلیل مصرف بسیار بالای سوخت در هنگام برخاستن از زمین و اوج گیری ،سوخت‌گیری هوایی به هواپیما این امکان را می‌دهد که مدت زمان بیشتری را در هوا مانده و برد عملیاتی آن افزایش پیدا کند.


روش‌های سوخت‌رسانی هوایی عبارتند از «روش میله پروازی» و روش «میله و مهار چتری». معمولا هواپیما‌ها با توجه به ماموریتهای تعیین شده از یکی از این دو روش استفاده می‌کنند با این وجود غلاف‌های سوخت‌گیری می‌‌توانند با هواپیما‌های تولید شده هم یکسان سازی شوند البته در صورتی که از روش میله و مهار چتری استفاده شود.

اولین سوخترسانی هوایی در تاریخ 27 ژوئن 1923  توسط Capt. Lowell H. Smith و  John P. Richter انجام شده است که تحولی شگرف در صنعت هوایی چه در بعد نظامی و غیر نظامی بوده است


سیستم های سوخت رسانی هوایی :

الف ) سیستم سوخت رسانی Boom and Receptacle یا flying boom
ب) سیستم سوخت رسانی Probe and Drogue


الف ) روش رایج سوخت رسانی Boom and Receptacle یا flying boom:

روش میله پروازی که روش میله و میله‌گیر هم نامیده میشود،در این روش از یک لوله ی تلسکوپی سخت و انعطاف ناپذیر استفاده می شود و در زیر آن دو بال کوچک وجود دارند و آن را در زاویه های محدودی هدایت می کنند و اپراتور داخل هواپیمای سوخت رسان آن را به داخل Receptacle هواپیمای سوخت گیرنده متصل می کند.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Airbus_A400M_F-WWMQ_PAS_2013_02_Aerial_refueling_probe.jpg

http://www.pixel-moments.de/resources/Tankerflug_F-16_Boom_nah_640.jpg

این نوع سیستم سوخت رسانی عموما برای سوخت رسانی به یک هواپیما صورت می گیرد و عموما هواپیماهای گیرنده از نوع دوربرد هستند و یا بزرگ تر از هواپیماهای جنگنده ی معمولی هستند.

Boom در قسمت عقب تانکر سوخت رسان نصب می شود و قابلیت چرخش به سمت راست و چپ با زاویه ی 25 درجه را دارد ،به این سطوح کنترل به چپ و راست و جهات مختلف ruddevator می گویند و کاملا هیدرولیکی و کنترل آن از اپراتور انجام می گیرد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/Galaxy_03.jpg/170px-Galaxy_03.jpg
در این روش حجم زیادی از سوخت با فشار بیشتری نسبت به روش Probe and Drogue وارد هواپیمای گیرنده می شود و صرفه جویی در زمان محسوب می شود و سوخت رسانی سریع تر انجام می گیرد.

برای آموزش این شیوه ی سوخت رسانی نیاز به تمرین ها و هزینه های بسیار است و حتی ساخت این سیستم هزینه بر است و در اجرای عملیات نیاز به خلبانان با تجریه و ماهر می باشد.

File:Air refuling(061101-O-9999K-001).jpg
اموزش با شبیه ساز

سیستم سوخت رسانی Boom and Receptacle نمی تواند به بیش از یک هواپیما سوخت رسانی کند این روش همچنین  نمی تواند به بالگرد ها سوخت رسانی کند.
هواپیمای سوخت گیر برای گرفتن سوخت به سمت پایین هواپیمای سوخت رسان پرواز می کند و اپراتور سوخت رسان میله را به بیرون از هواپیما خارج می کند و پس از استقرار هواپیمای سوخت گیر در زیر هواپیمای سوخت رسان و تنظیم لوله ی تلسکوپی هر دو هواپیما به هم متصل می شوند و سوخت گیری و سوخت رسانی انجام می گیرد. البته طول میله اینقدر هم کم نیست که هواپیمای سوخت رسان بر روی سقف سوختگیر بنشیند بلکه در ارتفاع چند متری این عمل انجام می گیرد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/KC-135_Stratotanker_boom_operator.jpg/800px-KC-135_Stratotanker_boom_operator.jpg
اپراتور سوخت رسانی


Boom در زیر هواپیمای سوخت رسان نصب می شود و Receptacle روی سقف هواپیمای سوخت گیر و در صورت عدم استفاده به داخل می روند.،این روش سوخت رسانی خیلی سخت و دشوار بوده و مهارت و هزینه ی بالایی را نیاز دارد.

http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--giEv6-rr--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/1223541835465115944.jpghttp://www.charleston.af.mil/shared/media/photodb/photos/050621-F-2034C-002.jpg
                                     بوم در زیر هواپیمای سوخت رسان                          Receptacle روی سقف هواپیمای سوخت گیر                    

ب) سیستم سوخت رسانی Probe and Drogue :

سامانه ی سوخت رسانی probe and drogue  یا میله و مهر چتری یک روش سوخت رسانی با قابلیت سوخترسانی همزمان به چند هواپیما است .در این روش یک شلنگ به مخزن آئرودینامیکی وصل شده و آن هم به تانکر سوخت متصل است و قسمت دیگر شلنگ به شکل چتر است و با میله ی خارج شده از جنگنده یا دیگر هواپیماها اتصال برقرار می کند و عمل سوختگیری هوایی AAR یا IFR صورت می گیرد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/11/S-3_Viking_in-flight_refueling.jpg/800px-S-3_Viking_in-flight_refueling.jpg


قسمت لنگر چتری به شکل توپ بدمینتون است. به این شکل چتری یا لنگر چتری Drogue می گویند.

http://www.forceindia.net/forcefebruary2013images/A-hose-and-drogue-under-wing.jpghttp://www.920rqw.afrc.af.mil/shared/media/photodb/web/110306-F-9999D-001.jpg
لنگر چتری
هواپیمای گیرنده ی سوخت دارای یک میله ی سخت است که در دماغه ی هواپیما و یا در Fuselage نصب می شود که در هنگام استفاده نشدن از آن به داخل Retract می شود. به این میله Probe می گویند.

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/3/11/596816_931.jpghttp://www.topedge.com/panels/aircraft/sites/mats/refuel.gif
probe جنگنده اف 14                                                                                  یک probe

این روش سوخت رسانی هم بدلیل استفاده از میله ی سوختگیر و لنگر چتری سوخت رسان probe and drogue نامیده شده است.

هواپیمای سوخت رسان به صورت مستقیم و تراز پرواز می کند و hose/drogue را خارج می کند که تعدادشان می تواند به بیش از دو شلنگ باشد. این عمل اجازه می دهد تا جنگنده به رابط سوختگیر متصل شود.

جنگنده عقب سوخترسان پرواز می کند و drogue را تعقیب می کند و فاصله ی سوختگیر تا سوخترسان یک فاصله ی معینی است و این فاصله به اندازه ی طول شلنگ است.

http://www.stratpost.com/wp-content/uploads/2013/01/18.-A330-MRTT-Refuelling-F-18-600-x-600.jpg

مزایای این روش سوخت رسانی:

طراحی ساده و ساخت بهینه و کم هزینه

  1. استفاده ی چند شلنگ و لنگر چتری در یک pod که باعث می شود چند هواپیما از یک تانکر سوختگیری کنند
  2. سوختگیری همزمان به چند هواپیما و در صورت سوخت رسانی به چهار هواپیما در یک زمان هزینه و زمان بسیار کمی صرف می شود و در اجرای عملیات نقش به سزایی دارد
  3. سوخت رسانی از فاصله ی دور
  4. قابلیت سوخت رسانی هوایی به بالگرد


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Aerial_refueling_CH-53_DF-SD-06-02984.JPG

معایب این روش سوخت رسانی:

فشار کم جریان سوخت و قطر محدود شلنگ که مدت سوخت گیری را بالا می برد و برای هواپیماهای ترابری دوربرد کارایی خاصی ندارد و نمی تواند در زمان کوتاه سوخت یک هواپیمای دوربرد را تامین کند

  1. آسیب پذیری چتر که برخی مواقع سوخت رسانی را سخت و در برخی موارد غیر ممکن می کند
  2. نصب شدن میله در جلوی هواپیما حساسیت و خطرپذیری را بالاتر می برد
جعبه ی آئرودینامیکی حامل hose و Drogue زیر بال هواپیما نصب می شود و دارای Multi Plane Refueling System یا MPRS است.

تصاویری از انواع سوخت رسانی:

http://www.verslo.is/baldur/20130405_CF-188/CF-188_2634_1200.jpg







http://www.f-16.net/g3/var/resizes/f-16-photos/album37/album24/15102_001.jpg?m=1371914805

منبع: مرکز هوافضا و هوانوردی
تصاویر: ارتش مخفی




نوع مطلب : هواپیما های سوخت رسان و ترابری، 
برچسب ها : سوخت رسانی هوایی، نحوه سوخت رسانی، Probe and Drogue، Boom and Receptacle،
لینک های مرتبط :
جلال بخشی
یکشنبه 31 خرداد 1394
دوشنبه 30 مرداد 1396 11:01 ق.ظ
Quality articles is the key to attract the visitors to pay a visit the site,
that's what this web site is providing.
پنجشنبه 22 تیر 1396 12:42 ب.ظ
Hello colleagues, nice post and pleasant urging commented
here, I am genuinely enjoying by these.
سه شنبه 22 فروردین 1396 04:54 ق.ظ
I like what you guys tend to be up too. This sort of clever work and exposure!

Keep up the terrific works guys I've incorporated you guys to blogroll.
یکشنبه 20 فروردین 1396 10:05 ب.ظ
Pretty section of content. I just stumbled upon your weblog and
in accession capital to assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts.
Anyway I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently quickly.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
Online User
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ارتش مخفی محفوظ است